تحلیلی بر وضعیت بارش استان - پاییز 1402

تاریخ ارسال : سه شنبه, 24 بهمن 1402

تحلیلی بر وضعیت بارش استان -  پاییز 1402

براساس آمار بارش استان در پاییز امسال متوسط بارش استان 70 میلیمتر است که نسبت به دوره آماری بلند مدت و سال گذشته به ترتیب 7/106 و 9/79 میلیمتر کاهش را نشان می دهد. مقایسه بارش پاییز 1402 نسبت به بلند مدت نشان می دهد که در همه شهرستان های استان بارش کاهش داشته است. همچنین بیشترین و کمترین بارش ها به ترتیب در شهرستان های پلدختر به میزان 6/115 میلیمتر و ازنا به میزان 25 میلیمتر رخ داده اند.

درصد تأمین بارش سال آبی استان

بر اساس نمودار درصد تأمین بارش سال آبی جاری نسبت به بلند مدت در همه شهرستانهای استان کاهشی بوده، سهم بارش پاییز در بارش سالیانه در بلند مدت لرستان نزدیک به 30 درصد است که در پاییز سال 1402 این کمیت تقریباً به 12 درصد کاهش یافته است. در میان شهرستان های استان، ازنا(5 درصد)  و پلدختر(6/21 درصد) با توجه به بارش های رخ داده متناظر، بیشترین و کمترین کاهش را در این کمیت داشته اند .

پهنه بندی مجموع بارش استان

همان طور که در  نقشه ی پهنه بندی بارش تجمعی استان طی پاییز 1402 را نشان می دهد، میزان بارش تجمعی در استان بین 4 تا 200  میلیمتر است در صورتی که متوسط بارش استان در این فصل 70 میلیمتر  و در بلند مدت 7/176 میلیمتر بوده است. شایان توجه می باشد که میزان این بارش ها از شمال به طرف جنوب استان افزایش یافته است بطوری که جنوب شهرستان پلدختر پربارش ترین و شهرستان های دلفان، ازنا و غرب کوهدشت کمترین میزان بارش را داشته اند.

پهنه­ بندی اختلاف میانگین بارش شهرستان­های استان نسبت به بلندمدت

پهنه بندي اختلاف بارش میانگین فصل پاییز 1402 استان لرستان نسبت به بلند مدت نشان می دهد ، بخز در منطقه کوچکی از شهرستان پلدختر(که در شرایط نرمال بوده است) در پاییز سال 1402 بارش میانگین نسبت به بلندمدت کاهش یافته است. همچنین کاهش بالاتر از 160 میلیمتر این کمیت نسبت به دوره آماری بلندمدت در مناطقی از شهرستان های دلفان، جنوب شرق خرم آباد، دورود، جنوب ازنا و الیگودرز قابل توجه است.